A Radosza-írógyűrűk hat-tízéves gyermekek számára
készített térbeli képességfejlesztő taneszköz és logikai játék.
Az eszköz a
szlovák abc kisbetűit tartalmazza.
(a, a, á, b, b, c, č, d, ď, e, e, é, f, g, h, i, i, í,j, k, k, l, m, m, n, n, o, o, ó, p, r, s, š, t, ť, u, ú, v, y, ý, z, ž)
A játék eredményesen használható betűk, szavak,
szóösszetételek kirakására, az írás és olvasás gyakorlására.
A Radosza-gyűrűk bármely változatának használata fejleszti
a logikus gondolkodást, a térlátást, a memóriát, a kombinációs-és koncentrációs
képességet, a kézügyességet, valamint a finommotorikát.
Alkalmas otthoni játékra, házi feladatok elkészítésére,
tanórai gyakorlásra, napközis foglalkozásra, táborban, és osztály- illetve
évfolyamverseny rendezésére. Alkalmazásával az unalmas gyakorlás izgalmassá
válik.
Az eszköz általában két, egymást egyetlen pontban metsző
gyűrűből, vagyis kör alakú sínből áll. Ezekben csúszó elemek mozognak,
amelyekre betűk, és írásjelek vannak festve. Ebben az esetben a két gyűrű közül
az a vízszintes, amelyen egymás mellett vannak a betűk. A függőleges gyűrű
pedig az, amelyen egymás alatt helyezkednek el a betűk. A két gyűrű átmérője
nem egyforma, ezért csak egyetlen pontban keresztezik egymást, ami miatt nem
tudnak a betűk a tologatás során oldalukra dőlni vagy teljesen megfordulni. A
kereszteződésben a betűk irányt tudnak váltani (fel, le, jobbra és balra
irányba). A vízszintes gyűrű kerületén lehet a betűket - de csak az összes
betűt egyszerre - jobbra vagy balra tologatni. Ezt egy másik, függőlegesen
futó, kisebb átmérőjű gyűrű keresztezi, amelyen függőleges irányba fel vagy le
lehet tologatni a betűket.
Lehetséges feladatok:
Ahhoz, hogy a gyermekek megismerjék a gyűrűk használatát,
próbáljunk az elején lépésről lépésre haladni. Az első feladat lehet az a
gyerekeknek, hogy rakjanak ki egy "a" betűt. Ezzel megismerik a betűk
forgatását, tologatást az eszközön. A következő feladat lehet az, hogy a zöld
és a piros kocka közé rakjanak ki egy "a" betűt. Ezt lehet folytatni,
hogy egy "a" és egy "b" betű kerüljön a zöld és a piros
kocka közé, és így tovább a betűk kirakásával. Ha a gyerekek már ismerik a
gyűrű használatát, akkor nehezebb, gondolkodtatóbb feladatokat is adhatunk
nekik pl:
Melyik a hét harmadik napja ?(Szerda)
Milyen lóval simítjuk
ki a gyűrött ruhát? (vasalóval)